Det var fullt hus i auditoriet til Sparebanken Vest under andre frokostmøte i regi av Finance Innovation. Over 120 deltakere hadde møtt opp for å høre aktørene TicketCo og Vipps snakke om et betalingsmarked i hurtig endring. I tillegg fulgte flere frokostmøtet på streaming.
Av: Synnøve Hokholt Sagafos
Atle Sivertsen ledet frokostmøtet i sin første uke som daglig leder av Finance Innovation. Han presenterte utfordringene i betalingsmarkedet ved at det blant annet er raske forandringer i brukeratferd, teknologiske nyvinninger og nye rammevilkår aktørene må forholde seg til. PSD2 som ble innført 13. januar skaper både muligheter og trusler i betalingsmarkedet.
TicketCo Going Global
Etter en og en halv måned på det britiske markedet kommer 23.6% av betalingsstrømmen til TicketCo fra Storbritannia, fortalte nestemann på talerlisten, Kåre Bottolfsen fra bergensbaserte TicketCo. Han leder en virksomhet som er på full fart ut i verden.
For å bli globale er TicketCo avhengig av globale partnere. Derfor bruker de ikke en eneste norsk leverandør av teknologi, fortalte han. Videre lurer Bottolfsen på hvor mange i salen som kjenner til selskapet Adyen? Svært få i salen har hørt om selskapet før. Selskapet står bak betalingene til Facebook, Airbnb, Spotify med flere, støtter over 150 valutatyper og har 90 milliarder dollar i betalinger årlig. Bottolfsen forteller at Ticketco brukte ett år på å få lov til å bruke Adyen, og presiserer at dette gir Ticketco teknologien de trenger for å ekspandere globalt.
Les mer om TicketCo sine valg her.
Vipps - i en brytningstid innen norsk betalingsformidling
Mange hadde kommet for å høre Vipps-sjef Rune Garborg fortelle om videre planer for Vipps, som skal slås sammen med BankID og BankAxept fra 1. august 2018.
De fleste kjenner til suksessoppskriften med Vipps. Å vippse har blitt et verb, de har oppnådd 98% merkevarekjennskap og er norges raskest voksende merkevare.
Garborg sier at det er de som er flinkest til å gjøre det enkelt for kunden, som kommer til å vinne dette markedet. Hvis det ikke er enkelt nok, skal de ikke lansere det, er Vipps sin leveregel. I løpet av kort tid vil brukerne ha tilgang til saldo og kontoutskrifter i Vipps. Vennebetaling skal bli til 360 graders betaling hvor netthandel og fakturamarkedet er store målsetninger.
Under frokostmøtet var Garborg tydelig på planene som har blitt spekulert i av flere i lang tid.
– Vi har brukt 2017 på å trekke ut teknologien vår, slik at den står på egne ben uten DNB. Det innebærer at vi kan presentere den andre steder, og vi kommer til å gå internasjonalt i løpet av 2018, fortalte Garborg. Les mer her.
Vipps sine beste tips for å øke hastigheten og innovasjonen
Det kommer mange mobiler og notatbøker frem når Garborg presenterer Vipps sine beste tips for å øke hastigheten og innovasjonen.
Tips 1) Vi tenker forenkling i alt vi gjør. Enkelt å kjøpe, enkelt å selge, enkelt å forstå. Tips 2) Organiser for fart! Sterke hierarkier fungerer dårlig når selskapet må respondere fort.
Tips 3) Visualisering er starten på enhver god idé.
Tips 4) Man må reagere lynraskt på konkurrentenes grep.
Tips 5) Sett av tid til idéutvikling
Tips 6) Du må lage mange ideer!
Tips 7) Det å feile er en mulighet!
Tips 8) Tenk stort og vær villig til å kommunisere det.
Spørsmål fra salen
Møtet avsluttes med spørsmål fra salen, hvor en kommenterer at Ticketco gir et signal om å være en internasjonal merkevare - men hva med Vipps? Garborg innrømmer at de ikke hadde tenkt tanken en gang, når de valgte navnet. Videre følger han opp med at det kanskje først og fremst er teknologien de satser på å ekspandere, ikke merkevaren, men presiserer at Vipps kan fungere som merkevare i de skandinaviske landene.
Gikk du glipp av frokostmøte?
Se det igjen her! (Passord kan fås ved å maile synnove@financeinnovation.no)