Fem år etter oppstarten under pandemien, har klyngemedlemmet Kakadu etablert seg som en pådriver for bedre digital veiledning. Med lanseringen av sitt nyeste produkt som gir digital veiledning i sanntid, og en fersk avtale med DNB for å redusere henvendelser til kundeservice, er selskapet klare for videre vekst – både i Norge og internasjonalt.🦜
En pandemi og papegøye gav opphavet til Kakadu – nå sprer de vingene i bank og finanssektoren

I 2020, midt under pandemien, med hele verden på Teams og en QR-kode-renessanse i full gang, oppdaget Ingvil Erøy Prestårhus og Hege Fiskå et tomrom i markedet: En lett tilgjengelig, digital veileder som vil kunne gi folk mer digital kompetanse, uten tunge, tekniske barrierer.
Resultatet ble Kakadu, et selskap som i dag leverer smarte og brukervennlige løsninger for digital veiledning til både store og små virksomheter.
Hvorfor landet navnet på "Kakadu"?
– Vi ønsket å lage et digitalt førstevalg, helt fri for «digi»-floskler og aldersstigma. En Kakadue er en papegøye kjent for å lære, repetere og dele kunnskap – en perfekt metafor for selskapets misjon. Valget kom etter utallige timer på navnesøk.no, der mange gode navne-ideer allerede var tatt, forteller Ingvild Erøy Prestårhus, medgründer og CCO i Kakadu.

I år markerte selskapet sitt 5-årsjubileum – en viktig milepæl på veien mot å etablere en ny standard for digital veiledning.
Et teknologisk sprang for sanntidsveiledning
Nå introduserer Kakadu et fremtidsrettet produkt: Sanntidsveilederen. Den er under utrulling hos både Sparebank 1 Sør-Norge, BankID og Storebrand, og gir brukere hjelp direkte på skjermen i det øyeblikket oppgaven utføres.
- Dette handler ikke bare om å redusere antall henvendelser, men om å gi folk en følelse av mestring. Når kundene opplever å være selvstendige, skaper det verdi både for dem og for virksomhetene, sier medgründer og daglig leder Hege Fiskå.

Mens Sanntidsveilederen tar form, kan kundene komme igang med Kakadu Start: en 100 dagers pilot hvor de leverer tre skreddersydde veiledninger som kan implementeres via enkel URL- eller hyperlink-deling, eller med en embed-kode på egen side. Løsningen krever minimalt av kunden, men gir rask dokumentert forretningsverdi.
– Vi ser at terskelen for å kjøpe inn nye løsninger blir mye lavere når man slipper store tekniske integrasjoner fra start. På sikt anbefaler vi integrasjon for maksimal effekt, men Kolibri Start gjør det enkelt å komme i gang, sier Erøy.

Fra foredrag til betalt pilot
En av Kakadus nyeste piloter startet etter et foredrag på Impact Summit i Stavanger, hvor DNBs Martine Klock delte erfaringer om betalte piloter og partnerskap.
Kort tid etter var avtalen på plass. Målet med samarbeidet: å redusere antall kunder som ringer inn til DNBs kundeservice med spørsmål om tre sentrale tjenester: 1. slik erstatter du et kort, 2. slik bestiller du BankID for første gang, og 3. slik godkjenner du e-faktura.
– Med bare tre veiledninger har de sett resultater som både Kakadu og DNB er fornøyde med. Det viser at en målrettet, brukervennlig løsning kan gi stor effekt selv i liten skala, forteller Ingvild.
Kakadu retter seg mot alle som vil tilby bedre digital veiledning til sine kunder, men opplever spesielt stor etterspørsel i bank- og finanssektoren. Samtidig ser de stor effekt i det de kaller «hverdagsteknologi», her hjelper de med alt fra å lese aviser digitalt, til å bestille medisiner på nett eller sende inn en lottokupong fra mobilen.

Klar for å dyppe tærene i nye markeder
I dag har Kakadu seks ansatte og kunder hovedsakelig i Norge, men med ambisjoner om å vokse i Norden i løpet av 2026.
– Vi har seks ledige plasser for nye pilotkunder i 2025, og ser etter aktører som er nysgjerrige, utålmodige og klare for å heve standarden for digital veiledning, sier Ingvild.
2026 blir et år for videre skalering og nye markeder. Parallelt utvikler Kakadu nye tekniske løsninger som skal lanseres senere i år.
– Det er NÅ det begynner, avslutter Ingvild.
Kakadu er en av flere startups som deltar i klyngens delegasjon til København og Nordic Fintech Week i september. Her er målet å vise seg frem for potensielle kunder også utenfor Norges grenser.
Vi i Finance Innovation heier på selskaper som Kakadu – som ikke bare tar tak i viktige samfunnsutfordringer, men også satser offensivt på teknologiutvikling og internasjonal vekst.
Lykke til!