Kakadu85 4

En pandemi og papegøye gav opphavet til Kakadu – nå sprer de vingene i bank og finanssektoren

Fem år etter oppstarten under pandemien, har klyngemedlemmet Kakadu etablert seg som en pådriver for bedre digital veiledning. Med lanseringen av sitt nyeste produkt som gir digital veiledning i sanntid, og en fersk avtale med DNB for å redusere henvendelser til kundeservice, er selskapet klare for videre vekst – både i Norge og internasjonalt.🦜

Kakadu på Norway Fintech Festival
Fra venstre: Tina Rødland (Kakadu), Ingvild Erøy (Kakadu), Rea Parashar (Finance Innovation) | Foto: Cecilie M. T. Thorkaas


I 2020, midt under pandemien, med hele verden på Teams og en QR-kode-renessanse i full gang, oppdaget Ingvil Erøy Prestårhus og Hege Fiskå et tomrom i markedet: En lett tilgjengelig, digital veileder som vil kunne gi folk mer digital kompetanse, uten tunge, tekniske barrierer.

Resultatet ble Kakadu, et selskap som i dag leverer smarte og brukervennlige løsninger for digital veiledning til både store og små virksomheter.

Hvorfor landet navnet på "Kakadu"?

Vi ønsket å lage et digitalt førstevalg, helt fri for «digi»-floskler og aldersstigma. En Kakadue er en papegøye kjent for å lære, repetere og dele kunnskap – en perfekt metafor for selskapets misjon. Valget kom etter utallige timer på navnesøk.no, der mange gode navne-ideer allerede var tatt, forteller Ingvild Erøy Prestårhus, medgründer og CCO i Kakadu.


Kakadu
Kakadue | Foto: Jan Wegener /Minden/Ritzau Scanpix.


I år markerte selskapet sitt 5-årsjubileum – en viktig milepæl på veien mot å etablere en ny standard for digital veiledning.


Et teknologisk sprang for sanntidsveiledning

Nå introduserer Kakadu et fremtidsrettet produkt: Sanntidsveilederen. Den er under utrulling hos både Sparebank 1 Sør-Norge, BankID og Storebrand, og gir brukere hjelp direkte på skjermen i det øyeblikket oppgaven utføres.

- Dette handler ikke bare om å redusere antall henvendelser, men om å gi folk en følelse av mestring. Når kundene opplever å være selvstendige, skaper det verdi både for dem og for virksomhetene, sier medgründer og daglig leder Hege Fiskå.

Sanntidsveilederen
Sanntidsveilederen


Mens Sanntidsveilederen tar form, kan kundene komme igang med Kakadu Start: en 100 dagers pilot hvor de leverer tre skreddersydde veiledninger som kan implementeres via enkel URL- eller hyperlink-deling, eller med en embed-kode på egen side. Løsningen krever minimalt av kunden, men gir rask dokumentert forretningsverdi.

Vi ser at terskelen for å kjøpe inn nye løsninger blir mye lavere når man slipper store tekniske integrasjoner fra start. På sikt anbefaler vi integrasjon for maksimal effekt, men Kolibri Start gjør det enkelt å komme i gang, sier Erøy.

Kakadu Start
Kakadu Start


Fra foredrag til betalt pilot

En av Kakadus nyeste piloter startet etter et foredrag på Impact Summit i Stavanger, hvor DNBs Martine Klock delte erfaringer om betalte piloter og partnerskap.

Kort tid etter var avtalen på plass. Målet med samarbeidet: å redusere antall kunder som ringer inn til DNBs kundeservice med spørsmål om tre sentrale tjenester: 1. slik erstatter du et kort, 2. slik bestiller du BankID for første gang, og 3. slik godkjenner du e-faktura.

Med bare tre veiledninger har de sett resultater som både Kakadu og DNB er fornøyde med. Det viser at en målrettet, brukervennlig løsning kan gi stor effekt selv i liten skala, forteller Ingvild.

Kakadu retter seg mot alle som vil tilby bedre digital veiledning til sine kunder, men opplever spesielt stor etterspørsel i bank- og finanssektoren. Samtidig ser de stor effekt i det de kaller «hverdagsteknologi», her hjelper de med alt fra å lese aviser digitalt, til å bestille medisiner på nett eller sende inn en lottokupong fra mobilen.

Ingvild Erøy Prestårhus
Ingvild Erøy, CCO & Co-Founder i Kakadu Foto: Jan Inge Haga


Klar for å dyppe tærene i nye markeder

I dag har Kakadu seks ansatte og kunder hovedsakelig i Norge, men med ambisjoner om å vokse i Norden i løpet av 2026.

Vi har seks ledige plasser for nye pilotkunder i 2025, og ser etter aktører som er nysgjerrige, utålmodige og klare for å heve standarden for digital veiledning, sier Ingvild.

2026 blir et år for videre skalering og nye markeder. Parallelt utvikler Kakadu nye tekniske løsninger som skal lanseres senere i år.

Det er NÅ det begynner, avslutter Ingvild.


Kakadu er en av flere startups som deltar i klyngens delegasjon til København og Nordic Fintech Week i september. Her er målet å vise seg frem for potensielle kunder også utenfor Norges grenser.

Vi i Finance Innovation heier på selskaper som Kakadu – som ikke bare tar tak i viktige samfunnsutfordringer, men også satser offensivt på teknologiutvikling og internasjonal vekst.

Lykke til!